Elektromos kézifékek javítása és kódolása

Ez is egy izgalmas téma kör.Az elektromos parkolófékeknek két féle válltozata is létezik.A francia gyártmányokban (Pl.renault)meghagyták a hagyományos hátsó fékeket és bowdeneket amit egy motor működtet.A másik válltozata álltalában német gyártmányokon (Pl.audi)Be integrálták a hátsó féknyergekbe ezeket a motorokat.Tehát itt már csak úgylehet fékbetétet cserélni hogy diagnosztikai készülékkel vissza kell állítani ezeket a motorokat alap helyzetbe.Amikor kicseréltük fékbetéteket  akkor diagnosztikai készülékkel újra kell programozni.(adaptálni;kódolni)Egy ismerősöm autószerelő kolléga még nem tudta hogy is működik ez a renszer és nekiállt egy audin hagyományos modon (nagycsavarhúzóval feszegetni hogy jó lessz ez így is)Sajnos nemjött be neki.Későn keresett.Adigra sajnos tönkrevágta a motorokat.(Zsebbe nyúlós egy kisérlet volt.)

 

Elektromos kézifék javítása és kódolása 

Az elektromos rögzítőfék rendszer aktiválása a rögzítőfék vezérlő egység komponensen keresztül, a vezetési állapottól függően kézzel vagy automatikusan történik.  

 

Az elektromos rögzítőfék rendszer behúzása:  

  • A vezető, a rögzítőfék kezelő egység komponenssel biztosítja a járművet elgurulás ellen. 
  • Ha a rögzítőfék vezérlő egység komponens zárt kapcsoló érintkezőt érzékel, akkor az elektromos rögzítőfék rendszer működteti a rögzítőfék állító motor komponenseket. 
  • A rögzítőfék állító motor rendszer a féknyereg komponensen van rögzítve és energiát hoz létre a fék dugattyú komponensre. 

Az elektromos rögzítőfék rendszer kiengedése: 

  • A rögzítőfék kezelő egység részegység működtetve 
  • Ha a rögzítőfék vezérlő egység komponens zárt kapcsoló érintkezőt érzékel, akkor az elektromos rögzítőfék rendszer oldja a rögzítőfék állító motor komponenseket. 
  • A fékbetét komponens törlése 

 

Megjegyzések:   

  • A rögzítőfék vezérlő egység komponens felügyeli az elektromos rögzítőfék rendszer működését. 
  • A kiosztási ellenállások segítségével megakadályozható a rögzítőfék kezelő egység komponens hibás működtetése a vezeték összeköttetések plusz- és test zárlata által.  

Az elektromos rögzítőfék rendszer előnyei 

  • Az elektromos rögzítőfék rendszer különböző biztonsági és kényelmi funkciókat is elvégezhet: parkolófék funkció, indítás asszisztens, vészfék funkciók. 
  • A rendszer öndiagnózisra alkalmas. 

 

A hiba típusától függően működésbe lép a kombinált műszer komponensben lévő figyelmeztető lámpák vezérlése és/vagy a multiinformációs kijelző komponensben lévő figyelmeztető megjegyzések, illetve hibajelentések kijelzése. Vegye figyelembe a jármű kezelési útmutatójában található további információkat is. 

 

Parkolófék funkció 

A funkcióval a leparkolt jármű egészen 30 fok értékű dőlésszögig biztosítható. A fék lezárása bekapcsolt gyújtásnál és kikapcsolt gyújtásnál is lehetséges. 

 

Mihelyt az elektromos rögzítőfék rendszer aktív, világít az ellenőrző lámpa részegység a kombinált műszer részegységben.  

 

Az elektromos rögzítőfék rendszer csak rákapcsolt gyújtásnál nyitható ki.  

 

Indításasszisztens 

A funkción az emelkedőn történő rángatás és visszagurulás nélküli elindulást szolgálja. 

 

A jármű gyártójától és felszereltségétől függően a következő feltételek érvényesek: 

  • A vezetőoldali ajtó zárva 
  • A biztonsági öv be van kapcsolva 
  • A motor jár 

 

Az elektromos rögzítőfék rendszer a fék felengedését a következő bemeneti jelektől függően vezérli: 

  • A dőlés érzékelő részegység jele 
  • Motornyomaték 
  • Menetfokozat 
  • A menetpedál komponens állása 
  • A tengelykapcsoló komponens állása 

 

A rendszer minden indítási folyamatnál érzékeli a jármű gyorsulási viselkedését és korrekciót végez a tárolt paraméterekkel.  

 

Az akaratlan visszagurulás megakadályozza, hogy az elektromos rögzítőfék rendszer csak akkor nyit, ha a jármű hajtási nyomatéka nagyobb, mint a rögzítőfék vezérlő egység komponens által kiszámított lejtő miatti gurulási nyomaték. 

 

Vészfék funkció 

A gépjármű az üzemi fék meghibásodása esetén a vészfék funkcióval lassítható. A funkciók beindításához a vezetőnek működtetnie és tartania kell a rögzítőfék kapcsoló komponenst. Fékezés közben a jármű maximális fékezést kap. Ha a vezető felszabadítja a rögzítőfék kapcsoló komponenst vagy működteti a menetpedál komponenst, a fékezési folyamat megszakad. 

 

8 km/h-nál kisebb menetsebesség esetén a fékezés az elektromos rögzítőfék rendszer leállásáig folytatódik.  

 

8 km/h-nál nagyobb menetsebesség esetén a fékezés a futómű rendszer leállásáig folytatódik. 

 

Megjegyzések: 

  • Vészfék funkció működés esetén a motor fordulatszám üresjárati fordulatszámra korlátozódik 
  • A rendszer és a jármű felszereltségének függvényében a következő rendszerek/funkciók kapcsolhatók le: auto-hold, sebességszabályozás, adaptive cruise control (ACC)